مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

آیا رعایت مراقبت های بعد از ژنیکوماستی ضروری است ؟

دریافت نتایج مطلوب از عمل جراحی ژنیکوماستی ، علاوه بر دقت در انتخاب بهترین جراح ژنیکوماستی ، نیازمند رعایت نکات و مراقبت های قبل و بعد از آن نیز می باشد ؛ از این رو در این مقاله به شرح مهم ترین مراقبت های بعد از ژنیکوماستی ، پرداخته ایم ؛ با ما همراه باشید.

با رعایت مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، می توانید دوران نقاهت ژنیکوماستی را به راحتی پشت سر گذاشته و بهترین نتایج را از آن دریافت نمایید.

 

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

مراقبت های بعد از ژنیکوماستی

  • افرادی که تحت عمل جراحی ژنیکوماستی قرار گرفته اند ، باید به منظور جلوگیری از بروز عفونت و هم چنین تسریع در روند بهبودی به نکاتی که پزشک در ارتباط با مراقبت از بخیه ها یا مصرف داروهای تجویزی می گوید ، بسیار دقت کرده و به هیچ وجه سهل انگاری نکنند.
  • احتمال بروز کبودی و تورم در ناحیه تحت درمان ، تا مدتی پس از انجام عمل جراحی وجود دارد ، اما جای هیچ گونه نگرانی نیست ؛ چرا که به مرور برطرف می شود ؛ استفاده از کمپرس یخ در دو روز ابتدائی پس از جراحی و سپس استفاده از کمپرس گرم منجر به تسریع در روند بهبودی تورم و کبودی های ناشی از عمل جراحی ژنیکوماستی می شود.
  • طبق توصیه جراح ژنیکوماستی ، افراد پس از اتمام دوران نقاهت عمل جراحی ژنیکوماستی ، می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند ؛ اما باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایند.
  • بیماران در دوران نقاهت عمل جراحی ، باید از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خود خودداری کرده و به طور طاق باز بخوابند.
  • در صورت احساس درد پس از اجازه از پزشک معالج خود اقدام به مصرف مسکن نمایید.

چه چیزی باعث ژنیکوماستی می شود ؟

بهم ریختگی هورمون

ژنیکوماستی می تواند در اثر بهم ریختگی تعادل بین هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن ایجاد شود. استروژن باعث رشد بافت پستان می شود. اگر چه در تمام مردان مقداری استروژن تولید می شود ، ولی معمولاً سطوح تستوسترون در مردان ، نسبت به استروژن بیشتر است و همین امر از تاثیرگذاری استروژن بر روی بافت سینه و رشد کردن آن ، جلوگیری می کند.

اگر تعادل هورمون در بدن تغییر کند ، این امر به رشد پستان ها در مرد منجر خواهد شد. گاهی اوقات علت این بهم ریختگی تعادل ، نامعلوم می باشد.

چاقی

داشتن اضافه وزن بسیار زیاد ، یکی از رایج ترین علل ژنیکوماستی می باشد. این بدان علت است که اضافه وزن ، می تواند سطوح استروژن را افزایش دهد و باعث رشد بافت پستان ها شود. اگر شما اضافه وزن دارید ، احتمال وجود چربی اضافه و در نتیجه بزرگ شدن بافت پستان نیز در شما بیشتر خواهد بود. در برخی افراد ، کاهش وزن یا ورزش کردن زیاد ، می تواند مفید واقع شود ، ولی همیشه برای حل مشکل ، کارگشا نخواهد بود.

پسران تازه متولد شده

ژنیکوماستی می تواند پسران تازه متولد شده را تحت تاثیر قرار دهد ، چون استروژن از طریق جفت از مادر به نوزاد ، انتقال می یابد. این امری موقتی بوده و طی چند هفته بعد از تولد نوزاد ، از بین خواهد رفت.

بلوغ

در طول دوره بلوغ ، سطوح هورمون پسران ، تغییر می کند. اگر سطح تستوسترون افت پیدا کند ، استروژن می تواند باعث رشد بافت پستان ها شود. بسیاری از پسران نوجوان ، دارای درجه ای از بزرگ شدن سینه می باشند. ژنیکوماستی در دوران بلوغ ، معمولاً از بین می رود ، چون سن آن ها بالا رفته و سطوح هورمون شان ، پایدار می شود.

سن بالا

با پیر شدن مردان ، میزان تولید تستوسترون در آن ها کاهش می یابد. مردان پیر ، معمولاً چربی بدن بیشتری دارند و همین امر می تواند باعث تولید استروژن بیشتری شود. این تغییرات سطح هورمون ، می تواند به رشد بافت اضافی پستان منجر شود.

پاسخ